CONTACT US

CONTÁCTENOS

Al diligenciar el formulario de contacto y hacer click en el botón "ACEPTAR Y ENVIAR", apruebas nuestras políticas de tratamiento de datos personales.

  • Grey Instagram Icon
  • Grey Vimeo Icon

Medellín, Antioquia, Colombia

1/10

INSTALATIONS

INSTALACIONES

LIGA 25
TRÓPICO
CANÓNICO

><
1/2

FOTOGRAFÍA: 

Luis Gallardo

DISEÑO GRÁFICO: 

Johana Bojanini

AÑO: 

2017

LOCALIZACIÓN:

CDMX, México

CLIENTE:

LIGA

1/6

Tropical Canonical - Liga 25

 

For the installation of architecture: Tropical Canonical in LIGA DF, we wanted to build a space of confluences and spatial and reflexive experiences mediated by the idea and determination of the tropical space developed by our study throughout our work, as well as the construction of certain projective freedoms from a critical look at the fragmentation of historical narratives and their relationship with the contemporary illusion of locality, identity and site.

 

At the same time, we seek to ask ourselves about the possibility that architecture has to build global disciplinary cultural confluences, beyond the localities, but paradoxically making use of them, without abandoning the disciplinary domain that guarantees certain autonomy and technical and intellectual independence, not without denying the possibility of making a blurred field of discussion between architecture and its exhibition space porous, with the illusion of not touching the domain of art, and thus attempting to inhabit the restrictions and limits of the exposed architecture.

 

To this end, we consider crossing and contrasting some landmarks in the history of architecture such as the early 20th century silk textile architectures of Mies Van Der Rohe and Lili Reich for Samt Und Seide coffee in Berlin in 1927, and Aldo Van Eyck's plant for the Sonsbeek pavilion, with realities and spatial values ​​belonging to the tropics, references close to our practice, such as the idea of ​​undefined space, long and elastic thresholds, close to the experience of walking through a forest .

 

The installation, built from layers of silk fabric, with flowers, trees and tropical shrubs, extracted from photographs of the garden of our studio and our home, occupies the difficult corner gallery of LIGA according to the floor of the Sonsbeek pavilion by Van Eyck. But contrary to the Dutch precedent, here the walls are soft, penetrable, even semi-transparent, creating a sense of deep space, not perspective, but structured by layers, contrasts of scales, and therefore multi- referential.

 

Our purpose of making visible and experiencing in a mediated way the spatial structures of the tropics, are set in motion from the dilemma between the Van Eyck plant and the softness of the printed fabric, building in a direct but ambiguous way, the complexity and contradiction Venturiana of this and that, simultaneously: Solid / Soft, Porous / Hermetic, Static / Dynamic, Transparent / Opaque.

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Para la instalación de arquitectura: Trópico Canónico en LIGA DF, quisimos construir un espacio de confluencias y experiencias espaciales y reflexivas mediadas por la idea y la determinación del espacio tropical desarrollada por nuestro estudio a lo largo de nuestro trabajo, así también como la construcción de ciertas libertades proyectuales a partir de una mirada crítica a la fragmentación de las narrativas históricas y su relación con la ilusión contemporánea de localidad,  identidad y lugar.

 

Al mismo tiempo, buscamos preguntarnos sobre la posibilidad que tiene la arquitectura de construir confluencias culturales disciplinares globales, más allá de las localidades, pero paradójicamente haciendo uso de estas, sin abandonar el dominio disciplinar que permite garantizar cierta autonomía e independencia técnica e intelectual, no sin ello negar la posibilidad de hacer poroso un campo de discusión borroso entre la arquitectura y el espacio de exposición de esta, con la ilusión de no tocar el dominio del arte, y así procurar habitar las restricciones y los limites de la arquitectura expuesta.

 

Para este fin, consideramos cruzar y poner en contraste algunos hitos de la historia de la arquitectura tales como las arquitecturas textiles de seda de principios del siglo XX de Mies Van Der Rohe y Lili Reich para el café Samt Und Seide en Berlin de 1927, y la planta de Aldo Van Eyck para el pabellón de Sonsbeek, con realidades y valores espaciales pertenecientes al trópico, referencias cercanas a nuestra práctica, tales como la idea del espacio indefinido, de umbrales largos y elásticos, cercanos a la experiencia de caminar por un bosque.

 

La instalación, construida a partir de capas de tela de seda, con flores, árboles y de arbustos tropicales, extraídos a partir de fotografías de el jardín de nuestro estudio y de nuestro hogar, ocupa la difícil galería en esquina de LIGA de acuerdo con la planta de el pabellón de Sonsbeek de Van Eyck. Pero contrario al precedente holandés, aquí las paredes son blandas, penetrables, incluso semi-transparentes, creando una sensación de espacio profundo, no de perspectiva, pero estructurada por capas, de contrastes de escalas, y por ende multi- referencial.